Przejdź do głównej zawartości

Komunikat JA - skuteczny sposób porozumiewania się

Komunikat ja

Bardzo często komunikując się ze sobą używamy sformułowań, które przez drugą osobę odbierane są jako atak i prowokują obronę, co powoduje, że proste codzienne sprawy mogą szybko przerodzić się w gwałtowne awantury. Komunikat Ja to taki sposób wyrażania swoich odczuć, który prowadzi do wzajemnego zrozumienia i często do wyeliminowania problemu.
Zapewne udało Ci się doświadczyć, że w wielu sytuacjach, mimo Twojej wewnętrznej pozytywnej intencji w działaniu, czy mówieniu okazywało się, że Twoje słowa były zupełnie opacznie rozumiane, źle interpretowane. Jeśli zdarza się tak sporadycznie, to w zasadzie nie masz się czym przejmować, ale jeśli zdarza się to często, warto, abyś świadomie zaczął/ęła kształtować swoje nawyki komunikacyjne, a „Komunika Ja” niech będzie pierwszym krokiem w drodze do mistrzostwa komunikacji.
Komunikat Ja dzięki swojej formie pozwala Ci wyrazić swoje odczucia w związku z jakąś sytuacją i odpowiednio wyrazić swoje oczekiwania. Są to komunikaty pozbawione oceny i ataków. Odnoszą się tylko do faktów i do was obojga, a nie tylko do drugiej osoby. Stosowanie go prowadzi również do głębszego zrozumienia siebie i uczuć, które kryją się pod naszymi reakcjami.

Struktura Komunikatu typu JA

Komunikat Ja składa się z 4 składników:

  1. Wyrażanie swoich uczuć i emocji (jestem zły/szczęśliwy/smutny/rozczarowany).
  2. Opis faktów do których się odnosimy – opis konkretnego zachowania, które wzbudziło w nas wcześniej wymienione uczucia, bez oceny, bez etykietek, tylko konkrety.
  3. Wyrażenie swoich potrzeb – czyli wyjaśnienie co w tej sytuacji spowodowało, że tak się poczuliśmy.
  4. Przekazanie swoich oczekiwań – czyli zwykła prośba o konkretne zachowanie w przyszłości.


Łatwo te 4 punkty zawrzemy trzymając się prostej konstrukcji zdania:

Czuję … (wyrażenie swoich emocji) …

Kiedy Ty …. (opis sytuacji oparty na faktach) …

Ponieważ … (wyrażenie swojej potrzeby, wyjaśnienie) …

Chcę … (oczekiwania na przyszłość)

Komentarze